Het JBZ voert het digitaal aanmelden eerst alleen in op de hoofdlocatie. Op de JBZ Dichtbij locaties gebeurt dit in het voorjaar 2024.
Waarom kiest het JBZ voor digitaal aanmelden?
Het digitaal aanmelden zorgt er voor dat patiënten vlot naar hun afspraak kunnen en dat de zorg veilig gegeven kan worden. De patiënt controleert bij het aanmelden zo nodig zelf zijn persoonlijke gegevens zoals die bekend zijn in het JBZ, zoals zijn zorgverzekering, wie is de huisarts, enz. De patiënt krijgt daarna een duidelijk overzicht van de afspraken op die dag, met de route naar de afdeling.
Hoe verloopt het digitaal aanmelden voor de patiënt?
Een patiënt meldt zich van tevoren aan voor afspraak op polikliniek of onderzoeksafdeling. Dit kan door thuis in te checken via de link die het JBZ 2 dagen voor de afspraak toestuurt per sms of e-mail. Is de patiënt succesvol ingecheckt? Dan ontvangt de patiënt een digitaal ticket met een QR-code en informatie over de afspraken op de betreffende dag. De patiënt kan er ook voor kiezen om zich aan te melden bij de aanmeldzuil in het ziekenhuis. De patiënt gaat dan vóór de eerste afspraak met zijn identiteitsbewijs naar de aanmeldzuil in de buurt van de Infobalie. Hier is een medewerker aanwezig die eventueel kan helpen bij het aanmelden. Is de aanmelding gedaan? Dan print deze aanmeldzuil een papieren ticket met een QR-code en informatie over de afspraken op de betreffende dag. Met de QR-code meldt de patiënt zich op de afgesproken tijd bij het aanmeldpunt op de polikliniek. De patiënt ziet op het scherm in welke wachtkamer hij mag plaatsnemen. Soms zal het digitaal aanmelden niet lukken, bijvoorbeeld omdat er verplichte gegevens ontbreken of geactualiseerd moeten worden. Dan krijgt de patiënt het verzoek vóór de afspraak naar de balie Patiëntenregistratie te gaan (op de hoofdlocatie). Op de JBZ Dichtbij locaties gaat de patiënt dan naar de centrale balie.
Hoe informeren we patiënten over het digitaal aanmelden?
We informeren onze patiënten nu al over de invoering van het digitaal aanmelden. Zij worden op de nieuwe werkwijze geattendeerd via flyers, posters, informatie in de afspraakbrief, enz. Er zijn ook posters gemaakt voor in de wachtruimten van zorgpartners. De huisartsen in de regio hebben deze inmiddels ontvangen. Fijn als u de poster wilt ophangen; dan zijn patiënten die u doorverwijst al vroegtijdig geïnformeerd. Wilt u ook een poster ontvangen, of wilt u een digitaal beeld voor op uw narrowcasting systeem? Stuur dan een mail naar voorlichting@jbz.nl