Uitgangspunt van de integrale samenwerking is het ‘stepped-care’ principe. Dit betekent dat waar
mogelijk een generalistische professional de ondersteuning (casemanagement) levert en waar nodig,
bij complexe vragen of zorgen, de expert wordt ingeschakeld. Aangezien intensiteit van
ondersteuning en zorg kan verschillen in tijd, kan er worden op- en afgeschaald. Dit dient voor de
client en naaste een vloeiend proces te zijn, waarbij zij altijd weten wie hun aanspreekpunt is.
Klik hier voor het volledige zorgprogramma Casemanagement Dementie
Nieuwe werkwijze
Na de diagnose dementie, ongeacht de CDR-classificatie, wordt de casemanager dementie betrokken. Deze zal 2-3 gesprekken voeren met patiënt en diens mantelzorgsysteem. Daarna zal de casemanager dementie ‘uitvoegen’ en het casemanagement overdragen aan de POH /wijkverpleegkundige (evt. samen). Wanneer de dementie ernstiger wordt (CDR2) en/of wanneer zich probleemgedrag voordoet en/of wanneer de mantelzorger overbelast raakt, voegt de casemanager dementie weer in.
Voordelen:
- Met deze werkwijze wordt de zorg voor de patiënt met dementie en diens mantelzorgsysteem geoptimaliseerd: men maakt al vroeg in het proces kennis met de casemanager dementie die ingaat op het ziekteproces en de toekomst.
- Hierdoor stijgt de kwaliteit van zorg aan de patiënt met dementie.
- De beschikbare bronnen van verschillende zorgmedewerkers worden optimaal ingezet. Hierdoor worden wachtlijsten voor casemanagement dementie voorkomen.