Print deze werkafspraak

Triage van verwijzingen

Aanleiding

We willen de zorg toegankelijk houden voor diegenen die het nodig hebben en zorgen dat de patiënt op de juiste plaats op het juiste moment door de juiste zorgverlener wordt gezien.

  • Inzetten van triage als tool om te komen tot het gezamenlijke doel
  • Doel is GOEDE ZORG leveren.
  • JBZ uniform beleid rondom  triage

Huisarts verwijst naar medisch specialist

Het meekijkconsult is een goed instrument om te bespreken of een verwijzing geïndiceerd is. De huisarts kiest bij verwijzing het juiste product in ZorgDomein. 

  • De huisarts ziet in ZorgDomein of triage plaats vindt (triagelabel bij zorgproduct)
  • De huisarts ziet in ZorgDomein bij de zorgvraag ook informatie over welke stappen er vooraf geadviseerd zijn (evt. aanvullende informatie in de werkafspraken app)
  • Toegangstijden kunnen afwijken bij triage
  • De huisarts informeert de patiënt dat de reactie van de specialist een advies op maat kan zijn of een verwijzing.

De patiënt leest het volgende in het patiëntbericht van ZorgDomein:

'De toegangstijd voor de zorg waar u voor verwezen bent is doorgaans .. dagen. De zorgaanbieder bekijkt de verwijzing om te bepalen wanneer u gezien moet worden. Hierdoor kan de toegangstijd nog veranderen.'

NB er is een verzoek tot aanpassing van deze tekst voor de patiënt ingediend bij ZorgDomein. Om het nog duidelijker te maken dat het ook kan leiden tot een advies aan de huisarts i.p.v. een afspraak.

De huisarts maakt een verwijsbrief:

  • Reden van verwijzing, met daarbij eigen overdenking (denk aan sociale context)
  • Ingestelde behandeling
  • Procesvoorstel, met name bij verwijzing op verzoek van patiënt
  • Eerder uitgevoerde diagnostiek (denk aan lab, KOPAC, functie-onderzoek)
  • Dossiersamenvatting (deelcontacten, Probleem- en episodelijst, medicatie bij verwijzing, overgevoeligheid voor medicatie)

Medisch specialist reageert op verwijzing

Er zijn 2 mogelijkheden:

A. Huisarts krijgt een advies op maat na triage door specialist

  • Huisarts ontvangt ‘advies op maat brief’ met toelichting door de specialist aan de huisarts over waarom een verwijzing (nog) niet geïndiceerd is en adviezen aangaande de verwijsreden/vraagstelling.
  • De huisarts geeft verdere uitleg aan de patiënt.
  • Indien de huisarts nog aanvullende vragen heeft, het niet eens is met het advies of een dringende reden heeft om patiënt toch te verwijzen dan staat in de ‘advies op maat’ brief een instructie voor de huisarts wat te doen.

Dit is bij voorkeur een direct spoednr. dat door de doktersassistente gebeld kan worden, zodat de verwijzing alsnog wordt opgepakt en ingepland. 

B. Verwijzing direct inplannen. Ziekenhuis plant een eerste contact. Na verwijzing heeft het ziekenhuis de verantwoordelijkheid om op basis van de informatie van de huisarts op een passend moment een eerste contact te plannen.

 

Patiƫnt vindt de toegangstijd te lang

Als de patiënt de toegangstijd te lang vindt, hangt het af van de situatie van de patiënt welke stap wordt genomen:

  • De situatie van de patiënt is onveranderd: Bij onveranderde situatie geeft de polikliniek uitleg en verwijst eventueel naar de zorgverzekeraar voor wachtlijstbemiddeling. De patiënt wordt dus niet naar de huisarts gestuurd.
  • De situatie van de patiënt is verslechterd: Bij verergering van de klachten of het ontstaan van nieuwe klachten kan de huisarts de situatie opnieuw inschatten en als het nodig is actie ondernemen. Middels een spoedverwijzing en daarin te refereren aan de eerdere verwijzing ofwel overleg via spoed/overleglijn met betreffende specialist.

Contactpersonen

Marjan van Apeldoorn, internist

Nancy Garssen, Bob van Riel, Maud Horvers, huisartsen

Laatste versie

Februari 2025